Strona główna Biuletynu Informacji Publicznej - www.bip.gov.pl
Urząd Miasta w Tomaszowie Mazowieckim
Herb Urząd Miasta w Tomaszowie Mazowieckim

Sobota 18.11.2017

A A A A
A A+ A++
zaawansowane

Zwolnienia i ulgi

Zwolnienie z podatku od nieruchomości budynków wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Tomaszowa Mazowieckiego wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami na podstawie Uchwały XLVI/415/2017 Rady Miejskiej Tomaszowa Mazowieckiego z dnia 25 maja 2017 r.

Uchwała określa szczegółowe warunki, jakie należy spełnić, aby uzyskać zwolnienie. Zwolnienie z podatku od nieruchomości będzie dotyczyło tych nieruchomości, w których po wejściu w życie niniejszej uchwały zostało zakończone którekolwiek z niżej wymienionych działań:

- prace konserwatorskie,

- prace restauratorskie,

- roboty budowlane w zakresie - remontu elewacji budynków, remontu dachów, remontu prześwitów bramowych, wykonania izolacji fundamentów, przyłącza budynków do sieci ciepłowniczej.

Zwolnienie przysługuje od dnia 1 stycznia roku podatkowego następującego po roku, w którym zakończono którekolwiek z w/w działań odpowiednio na okres:

- 3 kolejnych lat podatkowych - w przypadku wydatkowania kwoty od 40 tys. zł do 70 tys. zł;

- 4 kolejnych lat podatkowych - w przypadku wydatkowania kwoty od 70 tys. zł do 120 tys. zł;

- 5 kolejnych lat podatkowych - w przypadku wydatkowania kwoty od 120 tys. zł do 200 tys. zł;

- 6 kolejnych lat podatkowych - w przypadku wydatkowania kwoty od 200 tys. zł do 350 tys. zł;

- 7 kolejnych lat podatkowych - w przypadku wydatkowania kwoty powyżej 350 tys. zł.

W przypadku gdy nieruchomość pozostaje we współwłasności, zgłoszenie zamiaru korzystania ze zwolnienia składają wszyscy współwłaściciele. Zgłoszenie takie, stanowiące załącznik nr 1 do niniejszej uchwały, należy złożyć przed rozpoczęciem prac wraz z następującą dokumentacją:

- kopia karty adresowej zabytku wpisanego do gminnej ewidencji,

- kopie pozwoleń albo zgłoszeń wymaganych przepisami prawa budowlanego oraz konserwatora zabytków, jeżeli przepisy o ochronie zabytków wymagają uzyskania takiego pozwolenia,

- dokumentację potwierdzającą stan budynku wpisanego do gminnej ewidencji zabytków wraz z gruntami i budowlami, w tym dokumentację fotograficzną.

Rozpoczęcie prac musi nastąpić w ciągu 12 miesięcy od dnia dokonania zgłoszenia.

Warunkiem uzyskania prawa do zwolnienia jest zakończenie działań przed upływem okresu obowiązywania uchwały (31.12.2020 r.).

O zwolnienie mogą ubiegać się zarówno osoby fizyczne, jaki i przedsiębiorcy będący właścicielami nieruchomości. W przypadku przedsiębiorców zwolnienie to będzie stanowić pomoc publiczną de minimis. Będą oni zobowiązani do przedłożenia w/w dokumentów oraz jednego z oświadczeń stanowiących załączniki nr 2 lub 3 do niniejszej uchwały.

Zwolnienie nie będzie przysługiwało, jeżeli:

- prace zostały wykonane z naruszeniem obowiązujących przepisów prawa budowlanego oraz przepisów o ochronie zabytków,

- w odniesieniu do tej samej nieruchomości podatnik skorzystał ze zwolnienia w podatku od nieruchomości, o którym mowa w chwale XXXVI/326/2016 Rady Miejskiej Tomaszowa Maz. z dnia 24 listopada 2016 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w zakresie budynków lub ich części zlokalizowanych na terenie miasta Tomaszowa Maz., w których wykonano remont elewacji,

- podatnik zalega z zapłatą zobowiązań podatkowych, opłat z tytułu użytkowania wieczystego, dzierżaw wobec budżetu miasta w momencie zakończenia któregokolwiek z działań uprawniających do uzyskania zwolnienia oraz w trakcie korzystania ze zwolnienia, w sytuacji gdy okres zalegania ze spłatą zobowiązań wynosi co najmniej 2 miesiące.

W terminie 30 dni od zakończenia któregokolwiek z  działań uprawniających do zwolnienia osoba ubiegająca się o zwolnienie zobowiązana jest przedłożyć informację o zakończeniu prac na formularzu stanowiącym załącznik nr 4 do uchwały, dokumentację fotograficzną przedstawiającą obecny stan nieruchomości, oświadczenie o wysokości poniesionych nakładów stanowiące załącznik nr 5 do niniejszej uchwały wraz z kopiami faktur i rachunków oraz informację lub deklarację na podatek od nieruchomości.

Po złożeniu wszystkich wymaganych dokumentów zostanie przeprowadzona ich weryfikacja oraz oględziny nieruchomości przez upoważnionych pracowników Urzędu Miasta w terminie 14 dni roboczych.

Prawo do zwolnienia na podstawie niniejszej uchwały podatnik może uzyskać w odniesieniu do danego budynku tylko jeden raz w czasie obowiązywania uchwały.

W przypadku utraty prawa do zwolnienia podatnik zobowiązany jest do zapłaty podatku wraz z odsetkami za cały okres, w którym nienależnie korzystał ze zwolnienia.

Zwolnienie od podatku od nieruchomości w zakresie budynków lub ich części zlokalizowanych na terenie miasta Tomaszowa Mazowieckiego, w których wykonano remont elewacji na podstawie Uchwały XXXVI/326/2016 Rady Miejskiej Tomaszowa Mazowieckiego z dnia 24 listopada 2016 r. 

Uchwała określa szczegółowe warunki, jakie należy spełnić, aby uzyskać zwolnienie. Zwolnienie od podatku od nieruchomości dotyczy tych nieruchomości, w których po wejściu w życie niniejszej uchwały został przeprowadzony i zakończony remont elewacji.

Przez pojęcie elewacji należy rozumieć zewnętrzne ściany budynku wraz z występującymi na niej elementami architektonicznymi. Do nakładów na remont elewacji zalicza się także koszty poniesione na remont dachu budynku, jeżeli remont dachu wykonany był wraz z remontem elewacji.

W przypadku, gdy nieruchomość pozostaje we współwłasności, zgłoszenie zamiaru korzystania ze zwolnienia składają wszyscy współwłaściciele. Zgłoszenie takie stanowiące załącznik nr 1 do niniejszej uchwały należy złożyć przed rozpoczęciem remontu wraz z dokumentacją potwierdzającą stan elewacji, w tym dokumentację fotograficzną oraz kopie uzyskanych pozwoleń zgodnie z przepisami prawa budowlanego. Rozpoczęcie remontu elewacji musi nastąpić w ciągu 12 miesięcy od zgłoszenia.

Zwolnienie od podatku od nieruchomości przysługuje na okres nie dłuższy niż 5 lat. Warunkiem uzyskania prawa do zwolnienia jest zakończenie remontu przed upływem okresu obowiązywania uchwały (31.12.2020 r.). Kwota zwolnienia za cały okres jego przysługiwania nie może przekroczyć 20.000 zł. oraz 90% nakładów poniesionych na remont elewacji.

O zwolnienie mogą ubiegać się zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy będący właścicielami nieruchomości. W przypadku przedsiębiorców zwolnienie to będzie stanowić pomoc publiczną de minimis.

Zwolnienie nie będzie przysługiwało, jeżeli remont elewacji został wykonany z naruszeniem obowiązujących przepisów prawa budowlanego lub zaleceń konserwatorskich.

W terminie 30 dni od zakończenia remontu elewacji osoba ubiegająca się o zwolnienie musi przedłożyć informację o zakończeniu remontu na formularzu stanowiącym załącznik nr 2 do uchwały, dokumentację fotograficzną przedstawiającą wygląd elewacji po remoncie oraz informację zbiorczą o wysokości poniesionych nakładów na remont wraz z kopiami faktur i rachunków.

Zwolnienia tego nie stosuje się wobec podatników posiadających zadłużenie z tytułu zobowiązań podatkowych, wieczystego użytkowania oraz czynszów z tytułu umowy dzierżawy wobec budżetu miasta w momencie zakończenia remontu oraz w trakcie korzystania ze zwolnienia.

Prawo do zwolnienia na podstawie niniejszej uchwały podatnik może uzyskać w odniesieniu do danego budynku tylko jeden raz w czasie obowiązywania uchwały.

Warunkiem korzystania ze zwolnienia jest utrzymanie estetyki i stanu technicznego wyremontowanej elewacji budynku przez cały okres zwolnienia.

W okresie zwolnienia mogą być dokonywane oględziny stanu elewacji budynku, w którym dokonano remontu przez upoważnionych pracowników Urzędu Miasta. W przypadku utraty prawa do zwolnienia podatnik zobowiązany jest do zapłaty podatku za cały okres, w którym nienależnie korzystał ze zwolnienia.

Zwolnienie od podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis na podstawie Uchwały nr XIX/186/2015 Rady Miejskiej Tomaszowa Mazowieckiego z dnia 26 listopada 2015 r. w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis

Uchwała przewiduje zwolnienie od podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców, którzy poniosą nakłady inwestycyjne związane z realizacją nowej inwestycji oraz utworzą nowe miejsca pracy. Stanowi zachętę dla inwestorów i przyczynić się może do powstania nowych obiektów służących prowadzeniu działalności gospodarczej, zwiększeniu liczby miejsc pracy.

Warunki do korzystania ze zwolnienia od podatku od nieruchomości uważa się za spełnione, jeśli podatnik utrzymał nowo utworzone miejsca pracy, przez okres co najmniej 3 lat od dnia uzyskania zwolnienia oraz poniósł dwuletnie koszty zatrudnienia na nowo utworzone miejsca pracy, w wysokości wyższej od kwoty zwolnienia od podatku od nieruchomości.

Zgłoszenia o zamiarze korzystania ze zwolnienia należy dokonać w terminie 6 miesięcy od zakończenia nowej inwestycji. Formularz zgłoszenia stanowi załącznik nr 1 do uchwały.

 W uchwale określono wymogi dla mikro, małych, średnich i pozostałych przedsiębiorców,  jakie należy spełnić aby uzyskać zwolnienie:

- mikroprzedsiębiorca – poniesienie nakładów inwestycyjnych powyżej 50.000 zł. i utworzenie co najmniej 1 miejsca pracy,

- mały przedsiębiorca – poniesienie nakładów inwestycyjnych powyżej 200.000 zł. i utworzenie co najmniej 3 miejsc pracy,

- średni przedsiębiorca – poniesienie nakładów inwestycyjnych powyżej 500.000 zł. i utworzenie co najmniej 5 miejsc pracy,

- pozostali przedsiębiorcy – poniesienie nakładów inwestycyjnych powyżej 1.000.000 zł. i utworzenie co najmniej 15 miejsc pracy.

Oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.

Warunkiem koniecznym do uzyskania zwolnienia jest także wykazanie przez przedsiębiorcę braku zadłużenia wobec budżetu miasta oraz innych instytucji między innymi  ZUS, Urząd Skarbowy poprzez złożenie stosownych zaświadczeń.

Zwolnieniu nie będą podlegać grunty i budynki związane z prowadzeniem działalności handlowej hurtowej i detalicznej określonej w sekcji G oraz działalności finansowej i ubezpieczeniowej określonej w sekcji K Polskiej Klasyfikacji Działalności.

Zwolnienia tego nie stosuje się także do pomocy przedsiębiorcom działającym w sektorach, o których mowa w Rozporządzeniu Komisji UE nr 1407/2013 – są to między innymi:

- sektor rybołówstwa,

- przedsiębiorcy zajmujący się produkcją podstawową produktów rolnych,

- przedsiębiorcy prowadzący działalność w sektorze przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych.

Zwolnienie określone w uchwale ma zastosowanie tylko w przypadku, gdy wartość pomocy de minimis udzielonej przedsiębiorcy w bieżącym roku podatkowym oraz w dwóch poprzedzających go latach podatkowych nie przekroczy 200 tys. euro. Jest to limit pomocy określony w rozporządzeniu Komisji UE nr 1407/2013.

Przedsiębiorca korzystający ze zwolnienia jest zobowiązany składać co roku do 31 stycznia oświadczenia o spełnieniu warunków koniecznych do zwolnienia z podatku, stanowiące załączniki nr 3 i 4 do uchwały.

Załączniki do uchwały XIX/186/2015

Uchwała w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis dla przedsiębiorców realizujących nowe inwestycje, w wyniku których utworzone zostaną nowe miejsca pracy na terenie Miasta Tomaszowa Mazowieckiego, zgodnie z art. 8 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu w odniesieniu do pomocy de minimis będzie obowiązywać do dnia 31 grudnia 2020 roku.

Ulgi w spłacie zobowiązań na podstawie Ordynacji podatkowej

Na podstawie art. 67a § 1 ordynacji podatkowej, organ podatkowy może na wniosek podatnika:

1) odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty;

2) odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki określone w decyzji, o której mowa w art. 53a;

3) umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.

Podatnik, który nie jest w stanie uiścić podatku w ustawowym terminie, może zwrócić się do tut. organu podatkowego o przyznanie ulgi w jego spłacie. Są to rozłożenie na raty lub odroczenie terminu płatności podatku lub zaległości podatkowej. Jeśli taka ulga zostanie udzielona, zyskuje się więcej czasu na uregulowanie zobowiązania. Podatnik, który stara się o raty lub odroczenie terminu płatności podatku, musi jednak liczyć się z tym, że dodatkowo będzie musiał uiścić opłatę prolongacyjną.

  Uchwała Rady Miejskiej Tomaszowa Mazowieckiego nr XXII/222/2016 z dnia 21 stycznia 2016 r. w sprawie wprowadzenia opłaty prolongacyjnej ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego w dniu 27.01.2016 r. poz. 371.

Prezydent Miasta ustali opłatę prolongacyjną w decyzji przyznającej ulgę. Wynika to z art. 57 § 1 Ordynacji podatkowej. Stawka opłaty prolongacyjnej stanowi obniżoną stawkę odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych obowiązującej w dniu wydania decyzji.

Np. w przypadku przesunięcia terminu płatności podatku opłata prolongacyjna naliczana jest od dnia następującego po upływie terminu płatności podatku do dnia upływu odroczonego terminu płatności. Zatem jej wysokość zależy nie tylko od stawki odsetek od zaległości podatkowych i liczby dni, o które przesunięto spłatę podatku, ale również kwoty odroczonego podatku.

Terminem płatności opłaty prolongacyjnej jest dzień, w którym zgodnie z decyzją przyznającą podatnikowi ulgę – powinna nastąpić zapłata odroczonego podatku. Zatem terminy płatności odroczonego podatku i opłaty prolongacyjnej pokrywają się. Uiszczenie opłaty prolongacyjnej przed upływem terminu płatności nie jest podstawą do obniżenia jej wysokości.

Ulga w spłacie zobowiązań podatkowych może:

1) nie stanowić pomocy publicznej;

2) stanowić pomoc de minimis - w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis;

3) stanowić pomoc publiczną, przeznaczoną na jeden z celów określonych w art. 67b § 1 pkt 3 lit a-m Ordynacji podatkowej.

Art. 67a uzależnia udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych od uzasadnienia ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego – stwierdzenie przez organ podatkowy jednej z tych dwóch przesłanek pozwala, w drodze uznania administracyjnego, wydać decyzję o udzieleniu ulgi.

UWAGA:

Podatnik, który zamierza złożyć wniosek o udzielenie jednej z ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, powinien wykazać we wniosku, że udzielenie mu stosownej ulgi jest uzasadnione jego ważnym interesem lub interesem publicznym oraz dołączyć dokumenty potwierdzające wystąpienie takiej sytuacji (dotyczy podatników, który nie prowadzą działalności gospodarczej jak również prowadzących działalność gospodarczą – przedsiębiorców).

Podatnik we wniosku powinien szczegółowo wskazać uzasadnienie, które w jego ocenie przemawia za pozytywnym rozpatrzeniem wniosku.

Decyzja o udzieleniu podatnikowi ulgi w zakresie spłaty zobowiązań podatkowych ma charakter uznaniowy i podatnik nie korzysta automatycznie z prawa do uzyskania ulgi w konkretnych okolicznościach sprawy. Oceniając stan faktyczny organ podatkowy dokonuje oceny możliwości udzielenia ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych z punktu widzenia przepisów o pomocy publicznej, więc udzielenie takiej ulgi może przybrać formę pomocy publicznej w ramach pomocy de minimis, lub udzielanej z tytułu realizacji jednego z celów określonych w art. 67b § 1 pkt 3 lit. a-m Ordynacji podatkowej.

Wystąpienie przez podatnika z wnioskiem o udzielenie ulgi z spłacie zobowiązania podatkowego (w innym celu niż określony w art. 67b § 1 pkt 3 lit. a-m ordynacji podatkowej) powinno zostać zaklasyfikowane jako wystąpienie o uzyskanie pomocy de minimis. Cechą charakterystyczną pomocy de minimis jest fakt jej udzielenia bez konkretnego celu, beneficjent (podatnik) z tytułu uzyskania wsparcia nie jest zobowiązany do podejmowania działań, które uzasadniałyby fakt otrzymania pomocy.

Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany do przedstawienia podmiotowi udzielającemu pomocy, wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy dokumenty zgodnie z następującymi przepisami:

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 r. poz. 311),

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2013 r. poz. 276),

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 października 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2014 r. poz. 1543) a w szczególności:

1) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat
albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,

(oświadczenie do wypełnienia);

2) wypełniony formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis - (formularz - plik Excel), (formularz - plik ODS),

lub formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis przez przedsiębiorcę wykonującego usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym - (formularz - plik Excel), (formularz - plik ODS),

(do dnia 13.11.2014 r. obowiązywał - (formularz)

3) sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych, sporządzane zgodnie z przepisami o rachunkowości,

4) informacje dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej,

5) informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis. 

 

Wykazy dot. udzielonych ulg:

2016 rok:

a) Wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym udzielono pomocy publicznej w 2016 r.

b) Wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej łącznie 500 zł, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyn umorzenia w 2016 r.

 

Wytworzył:
Alicja Wojewódzka
Udostępnił:
Alicja Wojewódzka
(2010-04-07 19:15:27)
Ostatnio zmodyfikował:
Małgorzata Bąkowska
(2017-06-26 10:24:38)
 
 
ilość odwiedzin: 3859620

Biuletyn Informacji Publicznej wykorzystuje pliki cookies.

Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.

X